Tartu Descartes'i Kool
INFOLEHT
27. oktoober- 2. november 2014     Nr 8 (587)                   


TUNNUSTUS
JUHTKOND TÄNAB

-Tartu koolide vahelisel rahvastepalli võistlustel osalenud 5. kl poisse (Romet Firrer, Markkus Vider, Mario Jõelo, Genneth Grünthal, Richard-Elias Reinoja, Christian Helimets, Patrick Välja, Gert-Andrias Penjam, Mathias Piho, Sten Tikk) ja nende õpetajat Inge Läänt.

 - aktiivseid õpetajaid, kes innustusid kooli ettelugemispäevast osa võtma ja lugesid õpilastele   ette oma lemmikraamatuid. 

ÜRITUSED

E      27. oktoober
10.10   Juhtkonna nõupidamine

T      28. oktoober
10.10    Tugikomisjoni nõupidamine

K     29. oktoober 
 
N     30. oktoober

R     31. oktoober 
11.15    Teatrietendus "Metsamuusika" 1.-3. kl õpilastele aulas
18.00    7.a klassiõhtu kab 407

L       1. november 
 
P       2. november
10.00   8. klassid õppereisil Tallinnas

TEATED

•    PEREKONTSERT

Reedel, 14. novembril kell 18 toimub kooli aulas perekontsert, kus esinevad koorid, näitering, võimlejad ja tantsijad. Lapsevanemad, õpilased ja koolitöötajad – kõik olete oodatud! Alates kella 17 on võimalus uudistada renoveeritud tehnoloogiaõppeklasse

•    VAHETUSJALANÕUD

Kätte on jõudnud sügis ja vastavalt TDK kodukorrale  peavad õpilased koolis kandma vahetusjalatseid. Nii hoolime enda ja kaaslaste tervisest!
Kooli tervisemeeskonna nimel Eha Vahtras

KOOLIELU

•    COMENIUSEGA TAANIS 
 
28. septembrist – 3. oktoobrini toimus Taanis Roskildes Comeniuse projekti "The Saint James' way: cultural european itinerary“ järjekordne projektikohtumine. Meie koolist oli osalejaid kuus: õpetaja Svea Kaio, direktor Jaan Reinson ning 7. klassi õpilased Lola Sõukand, Al-Dra Kungla, Helis Padar ja Marcos-Ervin Helmik. Jõudsime päikselisele Taanimaale pühapäeva hommikul. Õpilastel olid raudteejaamas vastas Roskilde Absaloni kooli õpilased koos vanematega, kes meie õpilased oma hoole alla võtsid. Ametlik programm algas esmaspäeva hommikul. Külalisi Hispaaniast, Prantsusmaalt, Poolast, Itaaliast ja Eestist tervitas kooli direktor. Seejärel jalutasime raudteejaama ning sealt edasi rongiga tutvuma pealinna Kopenhaageniga. Ilm oli järjekordselt suurepärane, soe ja päikseline. 
Teisipäeval ennelõunal oli kavas üks kahest pikemast jalgsimatkast. Matk algas kooli juurest. Sihtkohaks üks linnalähedane (ca 5 km) õppetalu. Talus toimus terve rida erinevaid praktilisi tegevusi. Kuna sadas vihma, siis tuli esmalt püstitada telk, et saaks olla vihmavarjus. Seejärel tuli vihmasajus süüdata lõke, millel sai igaüks endale grillida vahukommi. Veel sai proovida saagimist kahemehe saega, kõndida karkudel, proovida mitu inimest mahub korraga seisma plastist limonaadikastile jms. Pärast lõunasöögiks pakutud supi söömist matkasime linna tagasi. 

Kolmapäeval tutvusime kooliga, külastasime viikingimuuseumit ja Roskilde raekoda, kus kohtusime linnapeaga. Kohtumine linnapeaga kujunes väga huvitavaks. Pärast lühikest sissejuhatust viis linnapea läbi näitliku õppetunni selle kohta, kuidas toimuvad kohalikus omavalitsuses demokraatlikud otsustusprotsessid.

 Neljapäeval seisis ees programmi raskeim katsumus, 16 km pikkune matk. Sõitsime rongiga linnast välja ja siis kõndisime linna tagasi. Matk lõppes Roskilde katedraalis - Toomkirikus, kus meid tervitas kirikuõpetaja. Katedraal ise on väga kuulus, sest seal asub Taani kuningakoja liikmete viimane puhkepaik. Õpetajate programmi kuulus kaks töökoosolekut, kus tegime kokku­võtteid projekti käigust ja kavandasime järgnevaid tegevusi. Koos õpilastega vaatasime poolakate tehtud filmi suvisest projekti peaüritusest – kultuurirännakust Santiago de Compostelasse. Projekt lõpeb 2015. aasta kevadel, kui toimub viimane kokkusaamine Poolas (27.04.-03.05.2014).

 Lühidalt ka Taani koolisüsteemist, mis oma ülesehituselt on sarnane Eesti omaga. Põhikool on 9 aastat. Esimene võõrkeel on inglise keel ja sellega alustatakse juba esimeses klassis. Viiendas klassis lisandub teise keelena prantsuse või saksa keel. Põhikooli lõpus on eksamid: taani keel (kirjalik ja suuline), matemaatika (kirjalik ja suuline), inglise keel (kirjalik ja suuline) ning füüsika. Eksamid on maikuus ja neid tehakse arvutis. Tulemused saadakse teada ühe kuu jooksul. Eksamite tulemuste alusel toimub ka sisseastumine gümnaasiumi. Klassis võib olla kuni 27 õpilast. Klassikursuse kordamine on väga erandlik ja sedagi ainult nooremates klassides.

Suur tänu Absaloni kooli õpetajatele Peterile ja Esengülile ning nende õpilastele, kes olid väga toredad võõrustajad.

Jaan Reinson,
direktor

Õpilaste muljed:

 Inimesed olid väga sõbralikud ja töökad, viisid oma tööd alati lõpuni ja tegid seda südamega. Mulle avaldas muljet see, et sealses koolis oli meesõpetajaid rohkem kui meil ja tänavatel oli väga palju rattaid. Taani õpilased ei käinud kaubanduskeskustes istumas, vaid leidsid endale muid tegevusi, nt trennis käimine. Nende igapäevaelu ei erinenud meie omast: kodus valmistati toitu ise, mis oli üsna sarnane meie toidule.  Erinev on ehk see, et nemad on meist sportlikumad. Nädala-vahetustel käiakse mere ääres jooksmas ja igapäevaselt kasutatakse liikumiseks jalgratast ning nad eelistavad tavalisele kommile lagritsaid.

Loodan, et saan veel sellistel reisidel osaleda. (Lola, 7.a)

***
Minu jaoks oli esmaseks ja huvitavaks kogemuseks lennukiga lendamine. Lend Tallinn- Kopenhaagen  kestis umbes 1 tund ja 20 minutit.

Roskilde raudteejaamas kohtusime pere­kondadega, kellega veetsime koos viis järgnevat ööpäeva. Samas peres majutati ka kahte Poola tüdrukut, kellega oli tore suhelda ja aega veeta. Huvitav oli jälgida, millega tegeleb ja kuidas sisustab oma aega Taani perekond. 

Meie päevad olid sisukad ja sportlikud. Saime matkata, lõket teha, lõkkel vahu-kommi küpsetada, keerukaid ülesandeid lahendada ja näha kauneid paiku nii Roskildes kui ka Kopenhaagenis. Viimasel päeval mängisime kooli juures toredaid mänge ja jätsime hüvasti. Olin natuke kurb, sest ei tahtnud kuidagi veel lahkuda. Ereda mulje jätsid viisakad Taani poisid, kes teel raudteejaama kandsid meie raskeid kohvreid. Mulle meeldis see reis väga. (Helis, 7.a) 

***
Lennukisõit oli minu jaoks esimene, see oli tore. Mulle meeldis veel Kopenhaageni, restorani ja ujula külastamine. Ujulas käi­sime kaks korda, saime mängida  ja vette hüpata. See oli väga lahe! Pärast ujumist viidi meid restorani, kus oli samuti tore.

Mulle jäi silma, et koolis, mida me külas­tasime, oli mingi plaksutamisrütm, millega saavutati klassis vaikus. Mul on hea meel, et ma sain reisile minna.(Marcos- Ervin, 7.b)

 Õpilaste muljeid vahendas 
5.b kl õpetaja Svea Kaio

•    1.A KL ÕUESÕPPEPÄEV

14. oktoobril võtsid 1.a klassi õpilased ette esimese pikema õppekäigu. Ühiselt sõideti bussiga Vellaverre, kus retkejuht Triinu Pertelsi juhendamisel läbiti esimene, sügisene matkarada sarjast „Aasataajad“. Et lapsed väga tublid olid, seda tunnustas isegi ilmataat. Tartust välja sõites sadas korralikult. Kohale jõudes kadusid vihmapilved 5 minuti jooksul ning lapsed said usinasti  taimi uurida. Matkapäevale lisasid võlu meisterdamine ning mängud  ja piknik värskes õhus. Nii suurte kui väikeste osavõtjate arvates oli matkapäev tore ning igati õnnestunud. Jääme pikisilmi ootama talvist kohtumist retkejuht Triinuga.









Kaja Kivisikk, 
1.a kl õpetaja

•    ÕPETAJATE SAMMULUGEMISVÕISTLUS

29. septembrist kuni 6. oktoobrini toimunud sammulugemisvõistluses osales 16 õpetajat. I koha saavutas Küllike Kütimets 123758 sammuga, II koha Pirgit Palm 91385 sammuga ja III koha Kaja Kivisikk 87866 sammuga. 

Kristin Mäger,
kooliarst

•    LUGEMISPESADE KOKKUTULEK

Juba 10. korda kogunesid Tartu linna koolide 1.-2. klasside õpilased, et ühiselt raamatutele au anda. Juubeli puhul olid meid tervitama tulnud TDK direktor Jaan Reisnson, haridusosakonna esindajad Katrin Ohakas ja Karin Pihl ning kultuuriosakonna esindaja Kristel Kalda. 

 










 Lõbusas ja mängudega rikastatud võistlusmängus said lapsed lähemalt tutvuda aastal 2013 auhinnatud Anti Saare raamatuga „Kuidas meil asjad käivad“. Et 20. oktoober on ettelugemispäev, siis sai selgi üritusel kuulata ja ühiselt lugeda. Raamatu sisupõhistele küsimustele vastuste leidmine, lisaks lustakad mängud, võidujoonistamised ning  poolteist tundi möödus linnulennul. Traditsiooniliselt loeti punkte kommikestes ning saadi kingituseks kaasa mitu uhiuut raamatut. Iga võistkond sai teiste trükiste kõrval ka kõnealuse raamatu omanikuks. Üllatusena osalejatele võttis peale võistluse lõppu sõna raamatu autor Anti Saar. Ta tänas osalejaid ning rääkis oma muljetest, mida ta võistlust jälgides sai. Järgnes raamatuga seotud lauamängu presentatsioon ning autogrammide jagamine. Et tegemist oli juubeliüritusega, lõpetasime kokkutuleku ühispildi ning kringlisöömisega. 

 











Kirjanik Anti Saar võttis kokkutuleku kokku nii: "Kes ütles, et raamatuid lugeda tuleb üksi, toanurgas nohistades? Muidugi võib ka nii, aga nähtavasti on ka teisi võimalusi. Ettelugemine, loetu arutamine suuremas seltskonnas, sellele kaasaelamine ja selle üheskoos läbielamine – see kõik annab asjale hoopis uue maigu. Ka kirjutamist võib ju tegelikult pidada ettelugemiseks – selliseks, mis kostab ka kaugemale, kui kirjapandu kord raamatuks saanud. Mul on väga hea meel, et mu raamatuga "Kuidas meil asjad käivad" nõnda on läinud. Veelgi rõõmsam olen ma nähes, et minu "ettelugemine" pole jäänud mingiks puutumatuks reegliks ega ainukehtivaks normiks. Et neid lugusid võib lugeda ka hoopis teise häälega, uusi küsimusi küsides ja vahemärkusi tehes, minu kirjutatut edasi kirjutades. Selle elamuse pakkumise eest olen Lugemispesade eestvedajatele, Descartes'i koolile ja kõigile kokkutulnud lugemispesakondadele südamest tänulik. Jõudu, hakkamist palju toredaid lugemisi edaspidiseks!" 

Kohtumiseni järgmisel aastal!   
Kokkutuleku eestvedajad Kaja Kivisikk ja Mai Sula 
 
•    KOOLI ETTELUGEMISPÄEV

Esmaspäeval, 20. oktoobril oli rahvus-vaheline ettelugemise päev, mida Eestis tähistatakse alates 1994. aastast. Meie koolis tähistati seda aga reedel, 17. oktoobril, viimasel koolipäeval enne sügisvaheaega. Ettelugemisega liitusid paljud õpetajad ja tutvustasid nii vanu tuttavaid lemmikuid 
kui pisut vähemtuntud põnevaid teoseid. 

 Eesti keele ja kirjanduse õpetaja Mare Ilves luges ette Kate DiCamillo raamatut "Mustkunstniku elevant", mis räägib igatsusest, armastusest ja võlukunstist. Mare Ilves rääkis, et õpilasi paelus teksti salapära ja sünge, ent soe atmosfäär. "Nad kuulasid huviga, mõtlesid kaasa ja püüdsid aimata sündmuste edasist kulgu. Hoolega uuriti kunstniku Yoko Tanaka illustratsioone," märkis ta.

 Õpetajad Terje Lelov, Pirgit Palm ja Svea Kaio lugesid kõigile 4.-6. klasside lastele ette Antoine de Saint-Exupéry raamatut "Väike prints". "Lastele meeldis raamat väga. Mitmed avastasid, et neil on see raamat isegi kodus riiulil, aga nad ei ole seda lugenud ning arvasid, et nad loevad kodus ise edasi. Esimestel hetkedel mõni laps isegi muigas ettelugemise peale, aga tegelikkuses kuulasid kõik suure hoolega," jutustas õpetaja Terje. 

​​












Direktor Jaan Reinson käis 3.a klassile ette lugemas Astrid Lindgreni teost "Väikevend ja Karlsson katuselt". Pärast seda luges iga õpilane ette oma lemmikraamatust põne-vaima koha, mida jäi kuulama ka direktor. 3.a klassis toimus lausa terve ettelugemisnädal, mil õpetaja Küllike Kütimets luges igal päeval ette mõnda oma lemmikraamatut. Nii said õpilased tuttavaks järgmiste raamatutega: Indrek Koffi "Kui ma oleksin vanaisa", "Rosinad : lood lastekirjanike lapsepõlvest", 
Kadri Hinrikuse "Et head haldjad sind hoiaksid", Ketlin Priilinna "Anna ja tema merisiga Julius" ja Ilmar Tomuski "Volli kasvab suureks". 
 
Ajalooõpetaja Aime Rummel sidus ettelugemispäeva parajasti käsil olevate teemadega. Nii kuulsid  9.b ja 9.c klass katkendit Itaalia diktaatorist Benito Mussolinist, mis pärines raamatust "Seiklevad surnud". Kaheksandad klassid kuulsid katkendit Aimée Beekmani "Sõnni Siimust" ja 7.b klassi õpilased tegid tutvust raamatutega ''Räiged roomlased'' ja ''Vihased viikingid''.
"Kõik klassid kuulasid meelsasti. Kui mõni huviline need raamatud üles otsib ja läbi loeb, siis on ju kena küll!" ütles õpetaja Aime. 
 
Eesti keele ja kirjanduse õpetaja Riina Voltri luges 7.a ja 7.b klassis ette enda lemmikmuinasjuttu, milleks on Hans Christian Anderseni "Suur Klaus ja väike Klaus." "Olen seda juba aastaid lugenud        7. klassi õpilastele ja alati on see nendele meeldinud," rääkis õpetaja Riina. 
 
Marii Kangur,
 kommunikatsioonispetsialist