Tartu Descartes'i Kool
INFOLEHT 

 2. - 6. mai 2016   Nr 30 (646)  
 
TUNNUSTUS   
JUHTKOND TÄNAB

·  linna 3. kl õpioskuste olümpiaadil kooli esindanud 3.a klassi võistkonda ja nende juhendajat Eve Ilvest

·  4.a klassi edukat võistkonda, kes saavutas 4. klasside õpioskuste linna olümpiaadil I koha ja nende juhendajat Svea Kaiot

·  Lõuna-Eesti piirkonna maleturniir edukalt esinenud noori maletajaid ning nende juhendajaid Küllike Kütimetsa ja Hans Oidjärve          


ÜRITUSED

Südamenädal

E      2. mai
12.20    2.c kl südametervise tund kab 224
12.20    Tugikomisjoni koosolek kab 117
14.00    Innove õppepäev I ja II kooliastme loodusõpetajatele aulas
14.15    Prantsuse keele õpetajate nõupidamine kab 404
17.00    5.b klassiõhtu

T      3. mai
10.55    Koolisisene orienteerumine 7.-9. klassidele
12.00    Koolisisene orienteerumine 1.-3. klassidele  

K      4. mai
  8.30     Juhtkonna nõupidamine
  9.10     8. klassidele loeng insuldist kab 115
12.20    1.a kl südametervise tund kab 225
13.00    3.b klassi õppekäik Vapramäele
17.30    Koolitoitlustuse infopäev kooli sööklas

N      5. mai
10.00    1.a kl õppekäik Lasita Majja
10.10    9. klassidele loeng insuldist aulas
12.00    Koolisisene orienteerumine 4.-6. klassini
14.00    Heategevuslik teatejooks Raekoja platsil

R      6. mai
10.30    2.a klass Teatri Kodus
10.10    1.b kl südametervise tund kab 222
11.30    3.a klassi õppekäik Vapramäele


TEATED

·  SÜDAMEKUU

  • 2. mai hommikust kell 9.00 kuni 16. maini kell 9.00 toimub õpetajate sammulugemisvõistlus. 
  • 25. aprillist kuni 6. maini läbivad kõik klassid avastusraja kehalise kasvatuse tundide ajal.
  • Südamenädalal on võimalik arsti­kabinetis mõõta tervisenäitajaid.

KOOLIELU

·      PRANTSUSE VABARIIGI ORDEN "AKADEEMILISED PALMIOKSAD"

Autasu „Akadeemilised palmioksad“ üleandmine toimus 26. aprillil Prantsuse suursaadik Michel Ranieri residentsis Tallinnas. Tegemist on 1808. aastal Napoléon I poolt loodud ordeniga, millega Prantsusmaa tunnustab prantsuse keele ja kultuuri tutvustamisse panustanud inimesi Prantsusmaal ja kogu maailmas. Ordeniga käib kaasa rüütli auaste, mis on tänapäeva maailmas pigem austav nimetus. Raudrüü ja mõõgaga tiitli omanik ringi liikuma ei pea. Orden „Akadeemilised palmioksad“ on väga ilus. Kahjuks ei saa seda kuigi tihti kanda – üksnes Prantsuse Vabariigi aastapäeval   14. juulil ja Eesti Vabariigi aastapäeval pidulikul vastuvõtul. Igapäevaseks kand­miseks on lisatud väike tähis, mis kinnitatakse reväärile. Vastuvõtt suursaadiku juures toimus väga pidulikus õhkkonnas lähimate sõprade ja saatkonnatöötajate osavõtul. Descartes’i koolist saatsid mind kooli direktor Jaan Reinson ja prantsuse keele õpetaja Signe Annsoo, kellega kuulume nüüd samasse rüütelkonda.

Suur tänu kõigile, kes rõõmustavad koos minuga! Ja edu väikestele tulevastele rüütlitele Descartes'i koolis.

Evelin Rand,
prantsuse keele õpetaja


 ·      KOLMANDIKUD OSALESID ÕPIOSKUSTE OLÜMPIAADIL

21. aprillil toimus Tartu Kesklinna Koolis õpioskuste olümpiaad 3. klassi õpilastele. Võistlema oli tulnud 14 kooli. Meie kooli esindasid 3.a klassi õpilased Kaur Marten Pärn, Liisa Riso, Maria Kronberg, Milena Startšenko ja Diljara Piiri. 


Lahendada tuli kaheksa mahukat mere­teemalist ülesannet, üks neist info leidmine arvutist. Aega oli antud poolteist tundi. Olime lahendanud eelnevalt palju ülesandeid, seega ülesanded olid lastele jõukohased. Aga kuna kokku olid tulnud ikkagi Tartu linna taibukamad 3. klassi lapsed, siis esimese kolme sekka me kahjuks ei saanud. Sellel võistlusel avalikustatakse ainult kolm esimest kohta, seega meie oma punkte teada ei saanud, aga laste meelest läks neil hästi. Parimad tulemused saavutasid Tartu Mart Reiniku Kool, Tartu Kivilinna Kool ja Miina Härma Gümnaasium.

Eve Ilves,
3.a klassi õpetaja


·      
NELJANDIKUD OSALESID ÕPIOSKUSTE OLÜMPIAADIL

20. aprillil toimus Variku Koolis 4. klasside õpioskuste olümpiaad. Võistlusel osales 9 Tartu linna kooli. Õpilased lahendasid TÜ Haridusteaduskonna üliõpilaste poolt koostatud ülesandeid, mis hõlmasid nii kunsti, kirjanduse, looduse kui ka geograafia teemasid. Infootsimise kõrval oli oluline teha aktiivset ja tempokat koostööd ning vältida hooletusvigu – need oskused aitasid meie kooli võistkonnal saavutada    1. koht.  Võistkonda kuulusid 4.a klassi õpilased: Anette- Jasmin Ansip, Kerdo Jürisoo, Kerttu- Lisette Kadajane, Kristiina Kangur, Richard Murak

Au ja kiitus teile, armsad õpilased!

Svea Kaio,
eesti keele ja loodusõpetuse õpetaja 










Kohapeal oli väga pingeline õhkkond, aga me võtsime nii rahulikult kui võimalik. 

Mulle meeldisid kunsti- ja ajalooülesanded, millega sain edukalt hakkama. Tore oli ka üksteist aidata. Kõige raskem ülesanne oli luuletajate nimede otsimine, kuid tänu koostööle jõudsime kõik ülesanded täita ja ka üle kontrollida. (Kristiina Kangur)


·      
MATEMAATIKAVÕISTLUS KÄNGURU

Känguru on maailma populaarseim matemaatikavõistlus, mille eesmärgiks on mänguliste ülesannete kaudu popu­lariseerida matemaatikat. Võistlusel osale­vad õpilased kuues vanuserühmas 1.-12. klassini. Ülesannete lahendamiseks on aega 1 tund ja 15 min. Tulemuste arvestust peetakse õpilaste kohta individuaalselt. Võistlus toimub igal aastal märtsis.

2016. aasta võistlus toimus 17. märtsil.
Tartu Descartes'i Kooli parimad (Eesti õpilaste seas):
1.-2.klass – pre-ekolier (5390 osavõtjat)
 253. koht    Teisi Eli (2.a.)
 984. koht    Siim Matson (2.a)
1045.koht    Marvin Uusen (2.b)

3.-4.klass – ekolier (5509 osavõtjat)
341. koht     Kerdo Jürisoo (4.a)
606. koht     Richard Murak (4.a)
705. koht     Anette-Jasmin Ansip (4.a)

5.-6.klass – benjamin (4337 osavõtjat)
153. koht     Christina Kodanik (6.a)
424. koht     Laura Vahejõe (5.c)
424. koht     Daniel Petuhhov (6.b)
477. koht     Sten Tikk (6.b)
502. koht     Kristine Munitsõn (6.a)

7.-8.klass – kadett (3313 osavõtjat)
 30. koht       Sigrid Salumets (7.a)
145. koht     Kaspar Sõukand (7.a)
390. koht     Maria Eliise  Merimäe (7.c)

9.-10.klass – juunior (2327  osavõtjat)
56. koht      Sandra Lannes (9.a)
425. koht     Sarah   Lannes (9.a)
827. koht     Erte  Zimmer (9.c)

Õpilased olid tublid!

Hans Oidjärv,
matemaatikaõpetaja

·      MALE KOOLIDESSE

2012. a. alustasid kaheteistkümnes Eesti koolis maleõpinguid kokku 650 peamiselt teise klassi last.Pilootprojektiga “Male koolidesse” alustas ka meie kool. Projekti eestvedajaiks on Eesti Maleliit ja Kasparov Chess Foundation.

Üle maailma läbi oma fondi laste ja noorte seas malet propageeriva Garri Kasparovi sõnul on male mängimine kasulik iga lapse arengule, sest muudab mitmete uuringute kohaselt lapsed enesekindlamaks ning tagab lisaks reaalainetest arusaamisele edukuse ka teistes ainetes. “Kuigi programm peaks lähiaastail jõudma kõigisse Euroopa Liidu riikidesse, on mul eriti hea meel, et Eestis oleme napilt poole aastaga jõudnud ideetasandist pilootprojektini,” sõnas male eksmaailmameister Garri Kasparov.

22. aprillil toimus traditsiooniline algajate maletajate Lõuna-Eesti piirkonna turniir Tartu Mart Reiniku Koolis. Turniiril osalesid „Male koolidesse“ programmis osalenud õpilased.












Tüdrukute arvestuses tuli esikohale  meie kooli õpilane Gretlyn Koppel (4.a), kes saavutas 5 punkti 5-st võimalikust. Tulemus on suurepärane! Ka ülejäänud meie kooli tüdrukud Greete Sasmil (4.a) ja Anett –Joanna Sada (2.c) olid tublid jagades 8.-17. kohta 35 osavõtja seas. See pole üldsegi paha!

Poisse oli võitlushoos 84. Meid esindasid Sander Lain (1.a) 4 võitu, 2 viiki ja mitte ühtegi kaotust – tasuks teise kohajagamine ning Maksim Russakov (1.a), kes jagas 32. kohta. Tubli! Järgmiste võitudeni!

Hans Oidjärv,
matemaatikaõpetaja
 

·      SÜDAMEKUU

Südametervise kuu üritused on saanud avapaugu juba sellel nädalal. Teisipäeval, 26. aprillil, toimus Hansa Kooli korraldatud ühisjooks nimega "Südamerütm 2016". Osalesid Hansa, Descartes'i ja Puškini kooli 5. klasside tüdrukud ja poisid. Ülesandeks oli läbida Anne kanali juures umbes 5 kilomeetrine ring. Ürituse lõpus loositi vägevaid auhindu ja mitmeid neist võitsid meie kooli õpilased. Peaauhinnaks oli helikopteriga lendamine, mille samuti võitis meie kooli 5.b klassi tütarlaps.

Õpetajatest osalesid meie tublid 5. klasside klassijuhatajad Pirgit Palm ja Siret Vool.


Õpilaste muljed:

Kui alguses kohale jõudsime, pidime ootama ja see oli igav. Meile meeldis see üritus. Selliseid üritusi võiks veel olla, sest siis saame väljas olla ja ei pea ainult koolipinki nühkima. Meile meeldis vihmaga joosta. (Janerin, Rignes, Amity ja Cristen)
***
Pisut häiris halb ilm, aga joosta oli lihtne. (Jakup, Karl, Robert)
***
Joosta oli hea, kuigi ilm oli vihmane ja külm. Me lõpetasime jooksu rõõmsalt ja läbi­märgadena. Auhinnad olid huvitavad. Kõige toredam oli see, et meie klassist võitis Lisett peaauhinna – helikopteriga lennu. (Lisett, Mia, Sävelin)

Inge Lään, Julia Kirpu-Voomets,
Martin Vändra,
kehalise kasvatuse õpetajad 


·    9.A KLASSI PREEMIAREIS

Kuna meie klass saavutas tänavusel „Küünlaümbriste jaht 2016“ Tartumaal I koha ja vabariigis III koha oma vanuseklassis, siis kasutasime pakutud soodustusi ja käisime reisil Tallinnas.  Kogusime kokku 10000 küünlaümbrist. Katrin Fessak oli meist kõige tublim, tema kogus 5274 küünlaümbrist.

Reis Tallinna oli tore, bussisõit möödus lauldes. Nautisime veemõnusid  Kalev Spa-s. Vapianos käisime lõunat söömas ja seejärel vaatasime filmi „Häving“. See oli tõsine ja mõtlemapanev lugu heade näitlejatega.

Oli väga lõbus ja meeldejääv reis, sai kõigi oma klassikaaslastega koos mõnusalt aega veeta. Kahju, et varsti peame lahku minema.

Aitäh Galina Rikkinenile, kes meid suunas küünlaümbriseid koguma, samuti täname aineõpetajaid, kes meid reisile lubasid.

Sirli Põhjala,
9.a klass


·     KOOLI 34. AASTAPÄEVA KONTSERT

Tõdesin järjekordselt, et meie koolis on andekad õpilased ja oskuslikud juhendajad. Oli näha, et esinejad nautisid oma etteasteid. See mõnus energia voolas ka saali.

Olen rõõmus ja uhke, et töötan just sellises koolis. 

Tahan tänada kogu südamest kõiki osalisi. Sain palju positiivseid emotsioone sellest suurepärasest kontserdist.

Heldi Kiisler,
ajalooõpetaja

***
Mul oli reede õhtust südamesse jäänud tunne, et pean kirjutama. Tahan tänada kogu teie kooli peret võimsa ja tugevalt südant puudutava kontserdi eest! Kui kontserdil oli juttu kooli vaimust, siis päris kindlasti on see vaim teil koolis olemas. See vaim on suure ja sooja südamega ja ta elab teis kõigis. Väga armas oli näha nii palju tublisid õpilasi ja õpetajaid eesotsas kooli direktoriga, kes hingega esinesid. Ja see, kuidas lapsed ise kõike nii väga nautisid. Minul igatahes jooksid pisarad ja terveks õhtuks oli südames väga soe ja mõnus tunne!

Aitäh Teile kõigile!

Angela, 1.b kl lapsevanem


·      KASVATA MAHEDALT

20. aprilli loodusõpetuse tund oli 2.a klassis tavapärasest erinev. Klassi ees seisis Tartu aastate daamiks valitud EestiMaaülikooli professor Anne Luik, keda Tartu EDA tunnustab kui mahepõllunduse uurijat ja edendajat. Just tema käe all said õpilased uusi teadmisi taimede mahekasvatamisest. Kas teate, et taimed räägivad ning mõnikord lausa karjuvad appi? Millised taimed sobiksid üksteise kõrvale kasvama? Kas ja kuidas taimi väetada, et me hiljem endile kahjulike aineid sisse ei sööks? Neile ja teistele küsimustele said õpilased kahe õppetunni jooksul vastuse. Anne Luik kiitis lapsi kui laia silmaringiga aktiivseid arutelus osalejaid. Üheskoos arutleti, miks mõnikord taimede kasvatamine ei õnnestu.

Tegemist oli PRIA projektiga, mille eesmärk on tutvustada õpilastele aineringlust ja maheviljeluse põhimõtteid. Edasi on meie ülesanne õpitut minitaimeaias praktiliselt järgi proovida.

Kaja Kivisikk,
2.a kl õpetaja

Laste muljeid:

Mulle jäi meelde, et kui 1. aastal istutad taime, mis vähe toitu vajab, saad järgmisel aastalt sama koha peale istutada taime, kes toitu rohkem vajab. (Rebeka)

Kui me mängisime, siis läksid mõnel algul puu- ja köögiviljad segamini. Pärast ei eksinud enam keegi. (Teisi)

Vahva oli, kui me putukaid vaatasime. See oli nii põnev ja samas ka jube (Tauri)

Põnev oli. Mulle meeldis eriti mängida, putukaid vaadata ning idusid proovida (Linda)

Algul ma ei tahtnud neid üldse proovida. Siis õpetaja ütles, et sööme võidu. Need idud maitsesid nagu herned. Minule meeldis, et ma sain õpetajaga võidu süüa. (Chris Luca)


·     
MOWGLI TAMMEKATE MOODI

2.a, 3.a ja 3.b klassi õpilased said neljapäeval huntide hoole all kasvanud Mowgli seiklustele kaasa elada. Suurepärase võimaluse selleks pakkusid Tamme Kooli toredad õpilased. Esinemas võis näha peaaegu kogu kooli õpilasperet. Need, kes hundi, ahvi või mõne muu tegelasena üles astuda ei saanud, said näidata oma oskusi tantsus või laulus. Hoogsat tantsu ning võimsalt kõlavat mitmehäälset laulu oli täis kogu saal. Kõrvale ei jäänud ka õpetajad, kellede tore tants samuti vägeva aplausi osaliseks sai. Dekoratsioonid olid vapustavad, esinejate särasilmad aga oleks julgelt võinud asendada lava valgustanud prožektoreid.

Meile, kogu etenduse nautijatele, jäi tammekad silma sooja ning äärmiselt ühehoidva kollektiivina. Oli näha ja tunda, et tegutseti ühise eesmärgi nimel. Täname neid unustamatu elamuse eest ja jääme põnevusega järgmist etendust ootama. Ühineme 2.a klassi õpilase Eliis Sasmili sõnadega: „See oli NIIII põnev!“

Õpetajad Kaja, Eve ja Külli ning nende õpilased


·    
PÄÄSTEAMETI  KOOLITUS

27. aprillil käis 1.a klassi õpilastel külas Riivo Mölter Lõuna päästekeskusest. Ta rääkis lastele, kuidas veeõnnetusi ennetada. Vestluse käigus said lapsed teada, mis on veekogude juures ohtlikku, miks talvel ei tohi nõrgale jääle minna, miks on päästevesti kandmine tähtis, millal peab ja millal ei tohi helistada hädaabinumbril 112.

Pärast tundi rääkisid lapsed:

Kui õnnetus on juhtunud, siis kõigepealt tuleb rääkida sellest vanematele. (Milana)
Kui tahan mängida kulli, siis ikka rannas. (Miina)
Ujuma lähen alati koos vanematega. (Robin)
Sillal tuleb rahulikult kõndida ja vette hüpates tuleb olla ettevaatlik. (Erki)
Kui rannas lehvib roheline lipp, siis võin ujuma minna. (Marko)
Päästevest peab olema alati olema seljas, kui lähed paadiga sõitma. (Eliise)

Küllike Kütimets,
1.a klassi juhataja 

·      KOERAD KOOLIS

Möödunud esmaspäeval oli algklasside õpilaste seas palju elevust, sest kooli saalis oli võimalus kohtuda kahe vahva koeraga. Meie õpetaja Ingrid Rump tuli kooli koos oma sõbra, suure tiibeti mastifi  Neroga. Lapsed kuulasid tähelepanelikult, kuidas õpetaja Ingrid rääkis koerte aretamisest, nende rolli muutumisest läbi aastasadade. Nero toredaid auhindu ja tema villast kootud kindaid said kõik soovijad lähemalt vaadata ja katsuda. Sellest rohkem elevust pakkus vaid Nero enda paitamine, mis lastel käed paksult koerakarvu täis jätsid.

Pisut hiljem saabus saali uus külaline – lugemiskoer Tentel oma perenaise Janega. Tentel on hurdakoer. Jane rääkis lastele, kuidas temast koerakasvataja sai ning jagas olulisi õpetussõnu. Nii said lapsed teada, mida teha, kui kohtud tänaval võõra koeraga. Nüüd teavad lapsed, miks koerad mõnikord hammustavad või kuidas koerarünnaku korral toimida.

Hiljem osales 22 loositud õpilast tunnis, kus oli võimalus oma lugemisoskust Tentelile demonstreerida. Kohtumine lõppes Tenteli ning tunnis osalenute ühispildiga.


Nii Nero kui Tentel said tänutäheks külaskäigu eest  endile mõnusaid koerte­maiustusi.

Et aidata Tartu kodutute loomade varju­paigas olevaid loomi, on algklasside lapsed teinud nende heaks mõningaid annetusi. Teiste seast paistavad silma 2.a ja 2.c klassi õpilased.

Kui sinagi soovid loomi aidata, siis veel järgmise nädala jooksul on võimalik kabinetti 325 tuua tekke, käterätte, koera- ja kassitoitu, loomadele sobivaid mänguasju, nõusid (ämbrid, kausid). Ka võib annetada raha, mille eest varjupaiga inimesed ise loomadele vajaliku ostavad.

Kaja Kivisikk,
klassiõpetaja 


·      IGA SÜDA VAJAB HOIDMIST

Südamekuu ürituste raames toimus selle nädala kehalise kasvatuse tundide ajal 4.-9. klasside tüdrukutele:

1. "Pulsijooks"
Südamelöögisagedust mõõdeti (arterilt, 2-3 sõrmega, 15 sekundit jooksul) tavaolekus, peale kiirkõndi, sörkjooksu ja kiirjooksu. Samuti mõõdeti taastumisvõimet. Igaüks sai teha järeldused oma vastupidavuse ja taastumise kohta.

2. Orienteerumine kaardiga
4.-5. klasside tüdrukud ja need vanemate klasside võistkonnad, kellel ei olnud nutitelefoni, orienteerusid kehalise kasvatuse õpetaja koostatud kaardiga. Neil oli vajalik üles leida vastused seitsmele esitatud küsimusele. Kõige kiiremini õigete vastuste andmisega sai hakkama:

* 13 minutiga 6.b klassi võistkond – Kristin, Kaie, Andrea ja Mari-Liis;
* 14 minutiga 6.a klassi võistkond – Krislin, Carola ja Marta Malin;
* 17 minutiga 8.b klassi võistkond – Kelly, Al-Dra ja Maris.

3. Orienteerumine nutitelefoniga avas­tusrajal:
6.-9. klasside tüdrukud orienteerusid nuti­telefonidega Annelinna avastusrajal. Tege­mist oli Keskkonnaameti poolt koostatud 15-punktilise rajaga, kus igas punktis tuli vastata erinevatele küsimustele, avardades seeläbi oma silmaringi. Kuna aega oli vaid üks koolitund, siis tüdrukutel oli võimalik valida, millistesse punktidesse nad liikuda soovisid.

Avastusrajal nutitelefonidega osalesid:
* Sarah, Sandra, Karolina ja Greete – 9.a klassist
* Gertu, Annabel ja Cärolyn – 8.b klassist
* Kätrin, Age Liis ja Victoria – 7.b klassist
* Leiki-Maria, Marleen ja Anna Karoline – 6.b klassist

Soovijad võivad läbida Annelinna avastusrada aadressil:
http://avastusrada.ee/?k=keskkonnaamet-tartumaa#

Julia Kirpu-Voomets,
Kaja Haljasmets jaEha Vahtras,
õpetajad